Blogbejegyzés formázási tippekkel
Útépítés a 2. világháború végén. Aszfalt összetétel.
Magyar aszfalt, 30 000 km-ből 14% volt aszfalt és beton, 70% makadán, 16%földút
A hatvanas évtizedben a beépített aszfalt mennyiségének növekedésével párhuzamosan növekedett a permetezéses felületi bevonatok mennyisége is. (hígított bitumen). Megjelent a naglengyeli bitumen.
A C-25-ös hazai gyártású keverőgépek mellett megjelentek a nagyobb teljesítményű német, olasz keverőgépek is (Teltomat, Marini, Wibau).
C-25-ös száz darab készült.
A pénzügyi források csökkenésével növelni kellett a permetezéses felületi bevonatok mennyiségét. (1970-es évek vége, 1980-as évek).
A pénzügyi források további csökkenése és az ipari méretű felületi bevonatok kényszerű növelése megkövetelte a korszerű kötőanyagot: a bitumen emulziót.
1980-as évek elején, hat új emulzió gyár létesült. Megjelent a hideg remix, 1995-től. Évente 30 millió m2 felületi bevonat is készült bitumenemulzióval.
Útépítés és Teherforgalom!
A közúti forgalom dinamikus növekedése (személy- és árú szállítás egyaránt) megkövetelte a korszerű, nagyobb teherbírású utak növelését.
A szakma dinamikus, széleskörű műszaki fejlesztéssel reagált.
A hideg- és meleg kötőzúzalékot felváltotta a melegaszfalt.
A C25-ös keverőgépek mellett, megjelentek a TELTOMAT, majd a MARINI és más nyugati nagyteljesítményű
keverőgépek.
Az aszfaltburkolat építésébe is alkalmazásra került az ÉRTÉKELEMZÉS. Öntött aszfalt
U, JU, kavicsaszfalt ,
ÉH érdesített homokaszfalt,
drain aszfalt, (- 100 km-en épült! - a tapasztalatok vegyesek voltak)
vékony aszfaltok,
Infradominó melegítéses eljárások
modifikált aszfaltok, (modifikált bit. alk.) - különböző anyagú modifikáló szerek alk. Félmeleg aszfaltok
(gumiörlemények, műanyagok, stb.)
meleg remix burkolat felújítások. Öntött aszfalt (-)
Nemzetközi Bitumen Konferencia (szőnyeg történet, derültség, siker).
Nagyobb területen aszfalt.
Útépítő fejlesztések. Magyar utak.
Aszfaltozás területén, minden útépítő társaság foglalkozott valamilyen új aszfaltféleség bevezetésével (salak,
gumiörlemény, üvegaszfalt, bitugél, műanyag szövetek, rácsok, stb.)
Első hazai (II. világháború után) nemzetközi versenytárgyalás M7 betonpálya felújítására
1980-as évek eleje.
Négy ajánlat:
1. "Olexobit" technológia
A betonburkolat hézagait kitisztítva Olexobit-gabarccsal kiöntötték, geotextíliával lefedték.
A felületre 0,3 kg/m2 Olexobit emulziót permeteztek, s erre került a 2-3 cm vastag O-AB-5 jelű szőnyeg.
Ennek anyaga NZ 0/2 és 2/5-ös bazaltzúzalék és Olexobit modifikált bitumen volt.
2. VDW technológia
Az előkészített, kiöntött hézagú felületre 1-1,2 kg/m2 mennyiségű VDW PmB 140 jelű, módosított bitument
permeteztek, s erre helyezték a PmA VDW jelű modifikált bitumenes aszfaltszőnyeget 3-4 cm vastagságban. A
szőnyeghez NZ 5/8 és 0/5 bazaltzúzalékot használtak.
3. Flüster-aszfalt
A felületi hibákat kijavították a betonfelületen, majd 3 kg/m2 CT bitument permeteztek a felületre (bitumen
gumiörleményt tartalmazott), és NZ 8/12 zúzalékkal ún. SAMI-réteget készítettek. A SAMI réteg a repedezett útpálya diletációs mozgásából adódó reflexiós átrepedéseket hivatott megakadályozni. Erre helyezték az ugyancsak CT ESSO bitumen és NZ 0/2, 8/12 bazaltzúzalékból kevert 3cm vastag modifikált drén-(Flüster) aszfaltszőnyeget.
4. Wirtgen-Szabados modifikált vékony aszfaltszőnyeg
A gondosan előkészített felületre 0,3 kg/m2 ún. Szabados-technológiával készített modifikált bitumenemulziót
permeteztek. Erre 1,5-2,5 cm vastag szőnyeg került, amelynek ásványi váza 0/2, 2/5, 5/8 és 8/12-es zúzalék
volt. Az elkészült szőnyeget a betonhézagok felett átvágták , majd a MÁFKI KK 85/20 V jelű kiöntő anyaggal
kiöntötték.
A fenti próbálkozások közül a VDW-technológia és a Flüster-aszfalt vált be a gyakorlatban.
Nyertes:
VDW eljárás. Modifikált bitumen Németországból lábon. Miniszter követelménye: minimum 5 év. Forgalom alatt
több mint 15 évig volt a burkolat.
Mi
tette lehetővé ezt az akkor szokatlan eljárást? (a Tárca fezetése, szakmai
önálloság, bátorság) Nagyban hozzájárúlt a mai aszfaltkeverékek minőségéhez.