Aszfalt Blog

 

Az aszfalt görög eredetű szó, "változtathatatlant", állandót jelent. Bitumen "pix tumens" izzó szurok.

Aszfalt Magyarországon

Aszfalt utak mennyisége hazánkban

Magyarország aszfalt útjai.
 

Aszfalt mint építőanyag? Az aszfaltot alapvetően két nagy kategóriába lehet sorolni:
Legelterjedtebb az úgynevezett hengerelt aszfalt, amit kézi vagy gépi terítéssel dolgoznak be. Különböző szemcsenagyságú hengerelt aszfaltból építik az utakat, az autópályákat és egyre gyakrabban már a járdákat is. Fő előnye az öntött aszfalttal szemben, hogy...

Az aszfalt görög eredetű szó, "változtathatatlant", állandót jelent. Bitumen "pix tumens" izzó szurok.

Útépítés 

A céges blogunk legfrissebb bejegyzései

Olvasd el a heti újdonságokat
 

Aszfalt mint építőanyag? Az aszfaltot alapvetően két nagy kategóriába lehet sorolni:
Legelterjedtebb az úgynevezett hengerelt aszfalt, amit kézi vagy gépi terítéssel dolgoznak be. Különböző szemcsenagyságú hengerelt aszfaltból építik az utakat, az autópályákat és egyre gyakrabban már a járdákat is. Fő előnye az öntött aszfalttal szemben, hogy...

Az aszfalt görög eredetű szó, "változtathatatlant", állandót jelent. Bitumen "pix tumens" izzó szurok.

Aszfaltozás

Aszfaltozás Amerikában

Nézzünk szét ott is.

Aszfalt őslakosok között
Aszfalt őslakosok között

A bitumen régóta ismert. Már az őslakos amerikai is ismerte.


Az Őslakosok is? Jóval azelőtt, hogy a modern ember elkezdte volna aszfaltozni az utakat, a prehisztorikus kori ember már javában használta a bitument. A régészeti vizsgálatok azt mutatják, hogy a kaliforniai Chumash törzs lelkesen gyűjtötte a kátránygolyókat, amelyekkel "óceánjáró" hajóik repedéseit tömték be, a kézzel font kosarakat ivásra alkalmas edényekké alakították át, de felhasználták a törött csontok gyógyításakor és a bütykök kenegetéséhez, sőt, egyesek rágták is.

Ma már tudjuk, hogy a bitumen a policiklusos aromás szénhidrogének (PAH) forrása lehet - olyan szennyezőanyagoké, amelyek számos egészségügyi problémával hozhatók összefüggésbe. Sebastian Wärmländer, a Stockholmi Egyetem professzora kutatótársaival együtt a kátránygolyóknak a Chumash törzs tagjaira gyakorolt negatív hatásait vizsgálta. A kutatók Los Angeles-i La Brea kátrány tó partjánál 44 PAH-vegyületet, köztük sok ismert rákkeltő anyagot találtak.

Ezt követően Wärmländer és csapata elővette a bennszülött nép csontjait, majd megvizsgálta, hogy a kátrány vajon volt-e bármilyen hatással az őslakosok egészségére. A legtöbb, a PAH-vegyületek okozta betegség szimptómáját a húsban mutatták ki, de a tanulmány azt sugallja, hogy azok az anyukák, akik terhességük idején ilyen anyagokkal érintkeztek, sokkal kisebb gyermeknek adtak életet, és ők később sokkal alacsonyabbra nőttek társaiknál.

Wärmländer és kollégái 269 felnőtt koponyát vizsgáltak meg, amelyek i.e. 6500 és i.sz. 1780 közötti sírokból kerültek elő. A kutatás során bebizonyosodott, hogy a koponyák térfogata jó kétszáz köbcentiméterrel csökkent az idők során. A Chumash-emberek testmagasságának csökkenése egészségi állapotuk romlására vezethető vissza - állapították meg a szakemberek. Ebben a kijelentésben ugyan semmi újdonság nincs, de most először sikerült bebizonyítani, hogy valóban a bitumen okozta a testi elváltozást.

Megnyílt a világ első útszakasza, mely tölteni tudja az elektromos járműveket

Elektromos autó és útépítés

Április 11-én átadásra került az eRoadArlanda elnevezésű svédországi projekt keretében megépített útszakasz, mely a világon elsőként teszi lehetővé mind a kereskedelmi, mind a személygépjárművek számára, hogy menet közben vegyenek fel elektromosságot az útból - olvasható az ország legfontosabb híreit angol és svéd nyelven is megjelentető The Local hírportál honlapján. A közel 2 kilométeres szakasz a Stockholmtól nem messze elhelyezkedő Arlanda nemzetközi repülőtér és a Rosenberg logisztikai központ között épült meg a 893-as számú közút egy részének átalakításával.


Az innovatív megoldás működési elve hasonló a Scalextrix elektromos autópályákéhoz (ha valakinek így névről nem lenne ismerős, ez az a népszerű távirányítós autós játék, amellyel a gyerekek órákat el tudnak tölteni tövig nyomva a távirányítón a gombot, amíg az autók le nem repülnek a pályáról). Az úton egy sín kapott helyet, amely a járművön elhelyezett mozgatható áramfelvevő karon keresztül küldi az elektromosságot a villanymotorba. Ergo a töltőként funkcionáló útszakaszt egyelőre nem tudja akárki használni, szükség van ugyanis a speciális karra a jármű alján, amely érzékeli az aszfaltban futó sín helyzetét, és amíg a kocsi felette halad, addig automatikusan képes lesz hozzá csatlakozni.

"Minden 100%-ban automatikus az utat mágnesesen érzékelő csatlakozónak köszönhetően. Sofőrként ugyanúgy vezetsz, mint általában vezetnél, a csatlakozó kar magától leereszkedik a pályára, és amint elhagyod a pályát, automatikusan fel is emelkedik" - magyarázta Hans Säll, az eRoadArlanda projekt vezető igazgatója. A villamosított utat speciálisan erre a célra kifejlesztett járművek fogják használni, melyek legelső tagja a PostNord logisztikai vállalat üzemeltetésében fog árut szállítani a 12 kilométeres etapon a következő egy évben.

Az ötlet megálmodói a kereskedelmi használatra is gondoltak, melyben a díjszabás és engedélyezés folyamata is könnyen alkalmazható. "Az elektromos kábeleken keresztül adatokat is lehet átküldeni, szóval nem probléma beazonosítani az autót, és a sín tudni fogja, hogy hozzáférhetsz-e az elektromos áramhoz, vagy sem, valamint képes lesz a díj felszámítására."

A két kilométeres útszakasz elektromosítása azonban csak a kezdet, a pilot projekt után az ország más közútjain, valamint külföldön is szeretnék elterjeszteni az elektromos autó-töltést forradalmasító módszert a programban résztvevők. "Napjaink egyik legnagyobb kihívása a fosszilis üzemanyag-mentes szállítmányozás megvalósítása. Most már van egy megoldásunk, ami ezt lehetővé fogja tenni, ami lenyűgöző. Svédország élenjáró ebben a technológiában, amit reményeink szerint az ország és a bolygó más térségeiben is be tudunk vezetni" - mondta el a projekt vezetője. Ha csupán Svédország összesen közel 2000 kilométer hosszú E-jelölésű európai autópályáit elektromosítja az eRoadArlanda, akkor az országot 45 x 45 kilométeres négyzetekre lehet felosztani, melyeken belül a villanyautók könnyedén tudnak töltés nélkül is közlekedni, illetve szükség esetén még mindig rendelkezésre állnak a töltők.

Aszfalt nyáron

Aszfaltról még több infó

AZ ÚTBURKOLATOK TÖRTÉNETE

Az útburkolatok története a városi utakkal kezdődött. A középkorban alkalmaztak először az

utakon burkolatot. A járművek számának és súlyának növekedésével folyamatosan alakultak

ki a különféle alaprétegek, alépítmények és burkolatok. A burkolatfajták fejlődéséhez

kapcsolódott az utak pályaszerkezetének fejlődése.

Idomburkolatok

- Idomkő burkolat

- Faburkolat

- Klinkertégla burkolatok

- Betonkő burkolatok

Idomkő burkolat

MUNKAANYAG

ÚTÉPÍTÉSBEN ÉS FENNTARTÁSBAN ALKALMAZOTT ASZFALTOK ÉS BETONOK FAJTÁI

4

Régebben az útburkolatokat természetes kövekből válogatott fejkő burkolatból készítették.

A folyók medréből gyűjtötték a 10-15 cm-es nagyságú köveket. A köveket homokba

fektették és a hézagokat is homokkal töltötték ki. Idomkő burkolatnak nevezik a

természetes kőzet (hasított, faragott, vagy vágott) megmunkálásával előállított kőidomokból

készített burkolatokat. Ezek az idomkövek a nagykockakő, a háromnegyedes kockakő, a

fejkő, a nyers kockakő, a sorkő. a járdakő, a kiskockakő, és a kiskő.

A köveket normál esetben futósoros vagy halszálkakötésben rakták le. Az egyes sorokat

keresztben, vagy az út tengelyével 450-os szögben fektették. A kötés megkövetelte a

pontosan egymáshoz igazított köveket. A kövek méreteit különféle módon szabályozták,

előírták az oldalfelületek tűréseit. A kövek vastagsága alapesetben 9-18 cm volt. A

pontosan megmunkált köveknél 10 mm-nél is kisebb hézagokat is kitudtak alakítani.

Előállításuk viszont nagyon drága volt. A kisebb mérettűrésű köveknél viszont 2 cm-es

hézagok is kialakultak.

A 20. században kezdték el a hézagokat cementhabarccsal kitölteni, ezt később

abbahagyták, mert a habarcs túl hosszú kötése miatt az utakat sokáig le kellett zárni,

valamint zajosabbnak is vélték. Az íves legyező alakban történő elhelyezéssel fel tudták

használni a kisebb és nagyobb köveket is, középre a legnagyobb köveket helyezték el. Mivel

a kőburkolatok anyaga és készítése is nagyon drága volt, a kopott köveket ismét

felhasználhatóvá tették, úgy, hogy a másik oldalukra fordítva ismét beépítették. Így mind a

hat oldalát felhasználták a kőnek.

Faburkolat

A fa és fakocka burkolattal helyettesítették a drága kőburkolatokat. Az elemek 125-250 mm

hosszúak, szélességük és magasságuk 75-100 mm volt. A faburkolatok gömbfából

készültek, a domború felületükkel érintkeztek egymáshoz. A fakockákat általában 3 mm

vastag aszfaltmasztix anyagba rakták. A fakockákat erdei és jegenyefenyőből készítették,

lerakás előtt kátránnyal kezelték, a nedvességtől való megóvás érdekében.

Előnye a kőburkolattal szemben:

- A közlekedés zaja kisebb volt.

- A olcsóbb volt az előállítása, kb 65 %-a a kőburkolatokénak

Hátránya

- A ló ürüléket magába szívta és főleg eső után, büdös volt.

- A gumiabroncsok számára túlságosan síkos volt

.

© Aszfalt - King útépítés, aszfaltozás. Az Ország egész területén. Mobil: 06209109109
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el